Miért is avassak be - akár vadidegeneket - gondolataimba? Kit érdekel?!
Alábbi sorok, - először csak önmagam számára összeállt értelmezését - egy e témába vágó heves beszélgetés után, úgy gondoltam nyilvánossá teszem.
Nem a német autók érzelemfűtött "szidása" írásom célja - előre bocsátom, Audin kívül minden német autómárka összesen 9 típusát tarto(tta)m eddig. Világunk tipikus példája lesz a német autógyártók jól felgöngyölt botránya, melytől, mint kályhától elindulok.
Csodálkozom, hogy autóipari botrányaik (ld. legalul*) ellenére ugyanúgy veszik autóikat.
E nagyvállalati csalásokat lefordítom hétköznapi életünkre, munkámra:
Ez pont olyan, mintha implantológusként - mivel nehezen ellenőrizheti azt a páciens, - a megbeszélt (és kifizetett) legdrágább svájci csontpótló helyett gyengébb minősègűt tennék be. Hiába végeztem is volna el akár sikeresen más anyaggal a csontpótlást (hozzáteszem az olcsóbbak csontosodási megbízhatósága, csontminősége bizonytalanabb), íratlan szerződésünket megszegtem volna: munkám lényegét, "lelkületét", pácienssel közös bizalmunkat hazugsággá silányítanám; páciensemet hülyének nézném....hogy 50.000Ft-tal több maradjon a zsebemben? - szembeköpném magam.
Megfosztanám önmagamat a nyugalomtól, ha nem érezhetem azt, hogy minden tőlem telhetőt megtettem. Ha saját (élet)feladatomat nem láttam el tisztességgel.
Szemléletem szerint inkább mindig adj többet a megállapodottnál; munkám tudásom-képességeim szerinti legtökéletesebb elvégzése a cél...lám, elég jól működik ezen egyszerű szemlélet :-)
Fent nevezett autógyárakat (majd' mindegyikről lehetne persze történeteket felhozni) nem tudom sajnálni botrányaik után, amit műveltek. Szisztematikusan hazudtak, csapták be, károsították meg ügyfeleiket, a világot. Direkt, alattomosan lassították a valós fejlődést.
Bukniuk kell(ene), így igazságos...még ha súlyos, szerteágazó következmènyei (tízezrek kerülhetnek utcára) lesznek is. Megtisztulàst fog hozni. A megtisztulásnak mindig ára van; ezt meg kell fizetni. Mindig, mindenkor.
Ez fontosabb az anyagi nyereségnél / veszteségnél is. A tisztaság, a hitelesség a lényeg; minden más csak múlandó máz.
Biztosan sokan nevetnek rajtam, de úgy érezném, bűnrészes lennék, ha termékeiket venném ezután. Mert őszinte bűnbeismerés, karakán kiállás nem volt részükről...talán ez a legnagyobb baj, nem a botlás. Csak a legkisebb költséggel akarják megúszni a kiderült "turpisságot".
A közösségek, kis / nagy üzleti vállalkozások, nemzetek ugyanúgy működnek mint az egyes emberek: van hiúság, büszkeség, önérzet (ego), viszonyok, alá- fölérendeltség, szenvedély, stb.
Akárcsak az emberi sorsban: minden tettünknek van következménye (a gerincesebbje vállalja is)...vállalatoknak, nemzeteknek is van felelősségük tetteikért. Anyagi előnyökért ne dagonyàsszunk a szarban; úgyis
visszaüt ránk, ha részesei vagyunk e mocsoknak!
Nem látom-láttatom magam hibátlannak, felsőbbrendűnek. Sőt. Sokszor, és sok olyat tettem, amit megbántam, szégyellhetnék. De vállalom bűneimet, azokkal együtt vagyok én, Halász Zsolt: formálták személyiségemet, sorsom részei. Így tehettem szert előre vivő tapasztalatokra.
Ez az értelme, merni kell hibázni!
De csak kíméletlen beismeréssel: önmagamnak, önmagunknak.
* A német autógyárak ügyei, - aki nem ismerné, - tömören, tényszerűen:
» dízel botrány. A "csaló szoftver" érzékelte: ha kormánymozdulat nélkül nyomják a gázpedált az autóban, akkor próbapadon van. Ekkor autóik motorelektronikája károsanyag- csökkentett üzemmódba kapcsolva csak így volt képes produkálni az engedélyeztetéshez szükséges paramétereket. (=valójában szarnak a környezetre és vevőik egészségére).
Sőt, cinikusan, hangzatos (Bluemotion, Bluetec, Blue Efficiency, etc) tűnő nevekkel sugalltak környezetbarátságot.
» az 5 autógyár 2.000 szakembere 60 munkacsoportban min. 5-10 éve egyeztette a "fejlesztéseket", lobbiztak...míg úgy kommunikáltak, mintha éles verseny lenne köztük.
» közösen fogadtatták el eu-i standardként az autókba szerelendő pici, 8 literes AdBlue (károsanyagcsökkentő üzemanyagadalék) tartály-méretet, így akarva felvenni a versenyt a hibridtechnikával szemben, mondván a dízel tud ugyanolyan környezetbarát lenni.
De a csaló szoftverrel, a próbapadon - motorjaikra károsabb működés mellett, - sokszoros mennyiségű AdBlue fogyott.
Míg valós használatban megtöbbszöröződött a károsanyagkibocsátás és töredékére csökkent az AdBlue fogyasztás:
- tudták: ilyen csekély AdBlue fogyasztás mellett nem is lehet környezetbarát (típusfüggően 2-6 ezer km-re lenne elég a 8 liter);
- mivel így kisebb AdBlue tartály is elég lett, autónként 80-100 €-t spóroltak (az USÁban kötelező 16 literes is túl kicsi!);
- Az autómotorok élettartamára, szervizigényére, teljesítményére kedvező hatással volt e csalás;
- így olcsóbb, kevéssé szervizigényes lett fenntartani csaló szoftveres autóikat.
» A legutóbbi német autóipari-politikai egyezséggel - melynek célja fenti problémák orvoslása lett volna, - tovább süllyedtek szerintem: mondván csak szoftveresen meg tudják oldani előbbi problémákat. Az AdBlue tartály ettől nagyobb nem lett; az autó teljesítményére, szervizigényére jótékony sem lesz e szofverfrissítés...viszont az autógyárak számára ez a legolcsóbb.